ذهن‌آگاهی به زبان ساده

تنها لحظه‌ای که وجود دارد همین لحظه است

ریلکس شدن کافی نیست

بیشتر آدما مدیتیشن رو امتحان می‌کنند تا استرسشون رو کم کنند. مدیتیشن این اثر رو داره، و به ما کمک می‌کنه که آروم بشیم و استرسمون کم بشه.

امااین فقط بخش کوچکی از ماجراستهدف اصلی چیز دیگه‌ایه.

قضیه اینه که کاهش استرس در واقع پروسه‌ی خیلی ساده‌ایه. هر جوری که ما بتونیم ضربان قلبمون رو کم کنیم، و ترشح هورمونهای وابسته به استرس رو کاهش بدیم، آروم میشیم. مدیتیشن یکی از راههاییه که این کار رو میکنه. می‌تونید به جاش فقط چند تا نفس عمیق بکشید، یا برید قدم بزنید. هر چیزی که حلقه‌ی فیدبک بین بدن و ذهن رو متوقف کنه آرومتون میکنه.

ولی، اگه تنها کاری که شما با مدیتیشن می‌کنید آروم شدنه،‌ فرصت بزرگی رو دارید از دست می‌دید. چون فایده‌ی اصلی مدیتیشن ریلکس شدن نیست بلکه توانایی اینه که بتونیم به وضوح شرایط رو ببینیم. در واقع این چیزیه که منجر به شادمانی میشه.

تو مدیتیشن ذهن‌آگاهی در واقع دو پروسه اتفاق می‌افته، آرامش و بینش. آرامش همون چیزیه که درباره‌اش حرف زدیم، همون آروم کردن ذهن با تمرکز روی یک چیز (مثل نفس یا یک مانترا). ریلکس شدن در واقع محصول جانبی این تمرکزه.

هدف متمرکز کردن ذهن اینه که واضح‌تر ببینیم.  مثلا ببینیم که چیزایی که به نظرمون ثابت بودند در واقع خیلی ناپایدار هستند،‌ مثل احساساتمون. یا اگه بتونیم در همین لحظه باشیم، می‌تونیم متوجه چیزهای زیبای اطرافمون بشیم. یا می‌تونیم بیشتر متوجه عادتهامون بشیم. اینها نتیجه‌ی بینش هست که اطلاعاتی همراه خودش داره و برخلاف آرامش، می‌تونه اثر پایدارتری داشته باشه.

رسیدن به این بینش وابسته به اینه که ذهنمون متمرکز باشه تا واضح‌تر ببینه. در واقع آرامش یک پیش‌نیاز لازم برای بینش هست. اما شادمانی حقیقی از اون بینشی میاد که باعث تغییرمون میشه نه از آرامش مقدماتی.

هر چی بیشتر تمرین ذهن‌آگاهی می‌کنیم ذهنمون بیشتر آروم میشه و یاد می‌گیره بیش از حد واکنش نشون نده. تحقیقات نشون داده که ساختار فیزیکی مغز هم تعییر می‌کنه. مثل ماهیچه‌هایی که با ورزش کردن مداوم بزرگتر میشن.

با این تغییر به نوع دیگری از شادمانی دست پیدا می‌کنیم که ظریف‌تر و عمیق‌تر است. به جای اینکه فقط استرس‌زدایی کنیم، استرس کمتری برای خودمون ایجاد می‌کنیم.

وقتی کمتر واکنشی رفتار می‌کنیم هم حال خودمون بهتره، چون کنترل بیشتری روی روشی که می‌خوایم زندگی کنیم داریم، و هم با بقیه مهربون‌تر خواهیم بود.

کم کردن استرس عالیه. با هر روشی می‌تونید این کار رو بکنید. اما چیزای بهتر، شادمانی عمیق‌تر، بعد از اینکه آروم شدین به دست میان.

ترجمه‌ی آزاد از:

https://www.tenpercent.com/meditationweeklyblog/relaxation-is-not-enough