ذهن‌آگاهی به زبان ساده

تنها لحظه‌ای که وجود دارد همین لحظه است

همه‌ی فکرهات رو باور نکن

از اون جایی که زمان زیادی رو با فکرامون می‌گذرونیم، خیلی سخته که یادمون بمونه همه‌ی فکرامون رو نباید جدی بگیریم و باورشون کنیم. ضمن مدیتیشن تمرین می‌کنیم که هر فکری سراغمون اومد رو ببینیم و رها کنیم. گاهی بعد از چند دقیقه که حواسمون پرت شده متوجه فکرمون میشیم و گاهی همون لحظه که داره شروع میشه. در هر حالت مکث می‌کنیم، فکر رو می‌بینیم، از ذهنمون تشکر می‌کنیم که این داستان رو برامون تعریف کرده، و دوباره به حس کردن لحظه‌ی حال با هر لنگر ذهن‌آگاهی که برامون بهتره برمی گردیم.

تو زندگی روزمره هم می‌تونیم سعی کنیم از فکرامون آگاه بشیم و اگر تو این لحظه برامون مفید نیستند دنبالشون نکنیم (حتی اگر درست باشند).ذهن ما به خاطر نوع تکاملش بر اساس بقا همیشه داره فکر تولید می‌کنه و ما رو از خطرهای احتمالی آگاه می‌کنه. اما تو دنیای امروزی خیلی از این خطرها اونقدر که ذهن ما فاجعه‌سازی میکنه بزرگ و وحشتناک نیستند.

 هر وقت متوجه شدین غرق فکری هستید که براتون مفید نیست می‌تونید تصور کنید وارد یه خروجی اشتباه شدید و سعی کنید در اولین فرصت دور بزنید و به بزرگراه اصلی (تو لحظه‌ی حال) برگردید. می‌تونید ببینید چه شرایطی معمولا اون فکر رو ایجاد و تغذیه می‌کنند و خودتون رو در معرضشون قرار ندین. گاهی مجبور میشیم به ذهنمون با محکمی و در عین حال مهربونی بگیم “نه! بسه دیگه! ما دیگه دنبال این فکر نمیریم!” حواستون باشه این کار رو با قضاوت و سرزنش انجام ندین، جوری رفتار کنید انگار دارین به یه بچه‌ی بازیگوش دو ساله چیزی رو یادآوری می‌کنید.