ذهن‌آگاهی به زبان ساده

تنها لحظه‌ای که وجود دارد همین لحظه است

مدیتیشن و انگیزه

چند وقت پیش راجع به این موضوع نوشتم که اگر با تمرین مدیتیشن استرسمون کم میشه و شرایط کنونی‌مون (که میتونه خوب نباشه) رو می‌پذیریم پس چه جوری پیشرفت می‌کنیم؟ جوابی که از وبسایت headspace پیدا کرده بودم این بود که با تمرین مدیتیشن، رویکردمون رو تغییر میدیم  و به جای اینکه تلاشمون برای رسیدن به هدف با کورتیزول و آدرنالین (هورمون‌های استرس) کنترل بشه، با هدف و انضباط پیش میره.

امروز یکی از دوستان همراه چالش لینک این مقاله که دو روز پیش تو بی‌بی‌سی چاپ شده بود رو برام فرستاد. مقاله راجع به تحقیقیه که روی تاثیر مدیتیشن و انگیزه انجام شده و به نظرم به بحث قبلی مرتبط اومد. از اونجایی که این سوال ممکنه برای خیلیا پیش بیاد خلاصه‌ای ازش رو ترجمه می‌کنم:

این روزها تحقیقات زیادی فواید مدیتیشن مثل کاهش استرس و بهبود تمرکز رو نشون میدن. شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و نایک برای کارمندانشون برنامه‌های مدیتیشن گذاشته‌اند تا با استرس، غیبت کارمندان، و رفتن کارمندان با سابقه از شرکت مقابله کنند. همچنین بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده از مدیتیشن به عنوان ابزاری برای انگیزه دادن به کارمندان استفاده میشه، چون نشون داده شده رابطه‌ای بین سلامت کارمندان و عملکردشون وجود داره. اما تحقیق جدیدی انجام شده که ادعا میکنه مدیتیشن ذهن‌آگاهی ممکنه بهترین راه موجود برای بالا بردن انگیزه در محل کار نباشه. تو این تحقیق ۱۰۹ شرکت کننده یک مدیتیشن ضبط شده را گوش کردند و گروه دیگری از شرکت‌کنندگان به ذهنشون اجازه دادند آزاد باشه و هر جا میخواد بره. بعد از ۱۵ دقیقه، به همه‌ی شرکت‌کننده‌ها کارهای ساده‌ای مثل حل کردن پازل داده شد و ازشون خواسته شد گزارش کنند چقدر انگیزه دارند که این کار رو ادامه بدهند. نتیجه‌ی تحقیق نشان داد که کسانی که مدیتیشن کرده بودند، اعلام کردند که انگیزه‌ی کمتری نسبت به گروه دیگر دارند، هر چند عملکرد دو گروه فرقی نداشت.

تعدادی از روانشناسان و محققین به این تحقیق ایراداتی رو وارد دانستند. مثلا اینکه یک بار مدیتیشن کردن در کسانی که تا به حال مدیتیشن نکرده بودند حالتی معادل تمرین مداوم و همیشگی مدیتیشن ایجاد نمی‌کنه.

تاثیر مدیتیشن و ذهن‌آگاهی در محیط کار موضوعیه که هنوز خیلی روش تحقیق نشده. تحقیق جدید دیگه‌ای از آلمان و هلند نشون داده که مدیتیشن در محیط کار استرس رو پایین آورده و سلامت کلی شرکت‌کنندگان رو بالا برده، اما به تاثیرش روی انگیزه نگاه نکرده.

با این حال شرکت‌های بزرگی مثل لینکدین سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه‌ی برنامه‌های ذهن‌آگاهی کرده‌اند و اتاق‌هایی رو برای مدیتیشن اختصاص داده‌اند. فیدبکی که کارمندان دادند نشون داده که مدیتیشن در زمینه‌ی کنترل احساسات، سلامت و تندرستی، کیفیت بهتر خواب، تمرکز بالاتر، روحیه‌ی بهتر و کاهش استرس بهشون کمک کرده. مدیر بخش سلامت و تندرستی لینکدین با تحقیقی که ادعا کرده مدیتیشن باعث کاهش انگیزه در محل کار میشه موافق نیست و میگه “هدف ذهن‌آکاهی این نیست که با چیزی که تو لحظه‌ی حال داریم راضی باشیم، بلکه اگر کسی از شرایط کنونیش راضی نیست ذهن‌آگاهی کمک میکنه بفهمه دلیل نارضایتیش چیه و راهی برای بیرون رفتن ازش پیدا کنه. مدیتیشن حتی تاثیر مثبت آنی روی روند کامل شدن کار نداره، بلکه به کارمندان کمک میکنه دید بهتری از کاری که باید انجام بدهند به عنوان بخشی از یک هدف بزرگتر پیدا کنند.” او اضافه میکنه که شرکتشون ذهن‌آگاهی رو به عنوان درمانی برای تمام مشکلات نمی‌بینه، بکه بخش اصلی برنامه‌ای می‌بینه که برای تمامی وجود یک شخص اهمیت قائله.

http://www.bbc.com/capital/story/20180802-why-everything-you-thought-about-mindfulness-may-not-be-true